Kategórie
 
 
 
 
 

Ako zvýšiť finančnú gramotnosť medzi žiakmi

Hoci peniaze si zvládne spočítať takmer každý, nie každý dokáže aplikovať finančné znalosti do praxe. Až 80% Slovákov v produktívnom veku žije v domnienke, že v oblastí financií sa bezproblémovo orientujú. Výsledky nám však prinášajú opačný, značne pesimistickejší záver. Výsledky slovenských žiakov v oblasti finančnej gramotnosti v medzinárodnom hodnotení OECD PISA 2018 dosiahli medzi krajinami OECD veľmi nízku úroveň, za Slovenskom skončili len žiaci v Čile. Prečo zaostávame a čo môžeme spraviť, aby sme zvýšili úroveň finančného vzdelávania?

Nejedná sa len o zlepšenie, aby sme dosiahli lepšie výsledky v testovaní, je potrebné reálne zvýšiť úroveň finančnej gramotnosti praktickým zavedením Národného štandardu pre finančnú gramotnosť na školách.

Žiakov najviac ovplyvňuje ich sociálno-ekonomické zázemie. Žiaci, ktorí v dotazníku uviedli, že informácie o finančných záležitostiach získavajú od svojich rodičov, z internetu, majú bankový účet a používajú platobnú kartu dosiahli lepšie výsledky ako žiaci, ktorí uviedli, že od rodičov alebo z internetu tieto informácie nezískavajú a nevlastnia platobnú kartu.

Mimoriadna situácia a prerušenie výučby na školách, zatvorenie výrobných podnikov, stravovacích, rekreačných, ubytovacích prevádzok nás priviedla k prehodnoteniu našich životných potrieb. Klesol dopyt po produktoch s minimálnym praktickým využitím a pokračovanie tohto trendu môžeme očakávať aj po návrate do starých koľají.  Prieskumy nám ukazujú, že len malé množstvo obyvateľov Slovenska má dostatočnú finančnú rezervu, tzv. núdzový fond na viac ako 3 mesiace. Každý tretí Slovák je zadlžený. Tento nepriaznivý stav môže mať negatívny ekonomický dopad na osobné úspory, rodinné príjmy či financie stoviek podnikateľov a živnostníkov.

Vo svete financií rastú nároky a požiadavky na spotrebiteľa. Doba sa mení a spolu s ňou aj bankový sektor, trh práce či daňové a odvodové pravidlá. Na spotrebiteľa sú tak kladené čoraz vyššie nároky. Ak chceme, aby si deti udržali krok s dobou a vedeli sa komfortne zabezpečiť, musíme ich učiť základom hospodárenia s peniazmi už v rannom veku. Je dôležité vedieť vyhodnocovať alternatívne ponuky, rozumieť financiám a chápať ich v súvislostiach. Zorientovať sa vo svete peňazí však rozhodne nie je jednoduché. Chceme žiakom pomôcť vybudovať pevné základy, na ktorých budú v môcť budúcnosti stavať.

Zodpovedný prístup je nevyhnutný pre optimálne riadenie osobných financií. Vedieť zvážiť svoje reálne možnosti v rôznych životných situáciách, vyhodnocovať možné dôsledky a prijímať rozhodnutia na základe nich je kľúčovým predpokladom finančnej samostatnosti.

Čoraz častejšie sa stretávame s tým, že žiaci nepoznajú hodnotu peňazí; nevedia, či cena za tovar alebo službu je adekvátna. Chýbajú im základné finančné zručnosti. Súčasný fenomén v rodinách je presvedčenie, že deti by sa o financie nemali zaujímať a otázka peňazí často končí pri mesačnom vreckovom.

Svet financií dynamicky mení a je potrebné dohliadať na neustály prísun aktuálnych informácií. Zameriavame sa na podporu pedagógov, prinášame učebné materiály tak, aby každý pedagóg a žiak mal príležitosť osvojiť si všetky kľúčové aspekty osobných financií. Dôraz kladieme na praktické využitie poznatkov a prepojenie s realitou, nielen na nadobudnutie teoretických vedomostí.

Učebnica Financie v PRAXI má odporúčaciu doložku Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR.

 

Viac na:

 https://www.minedu.sk/vysledky-slovenskych-ziakov-v-oblasti-financnej-gramotnosti-v-medzinarodnom-hodnoteni-oecd-pisa-2018/

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
###newsletter pop up
Plná (Desktop) verzia