Kategórie
 
 
 
 
 

Zuzana Markušová - Karvašová (1973) je kariérna koučka a konzultantka v oblasti riadenia a rozvoja ľudských zdrojov. Má viac ako dvadsaťročné skúsenosti v oblasti recruitmentu, talent manažmentu a kariérneho poradenstva. Je absolventkou Ekonomickej univerzity a napriek tomu, že jej kariéra smerovala skôr do oblasti, ktorú dnes mladí ľudia študujú ako organizačnú psychológiu či andragogiku, k ekonómii má doteraz blízky vzťah. Určite aj preto, lebo je vnučkou popredného slovenského ekonóma Imricha Karvaša. Preto naša prvá otázka smeruje práve tam: Zuzana, kto bol vlastne Imrich Karvaš?

Ako iste všetci vedia, Imrich Karvaš bol popredný, nielen slovenský, ale česko-slovenský ekonóm, národohospodár a dôsledne demokratický a pro-európsky medzivojnový politik. Dnes je najviac rozpoznaný ako guvernér národnej banky a minister zásobovania počas prvého vojnového slovenského štátu. Mnohí však nevedia, že predtým bol členom poslednej demokratickej československej vlády v Prahe, v ktorej bol jedným z dvoch ministrov, ktorí hlasovali za ozbrojený odpor proti nemeckej a maďarskej okupácii československého pohraničia.

 

 

 

Po desiatich mesiacoch lavíc a učebníc sme sa opäť raz dočkali toho najobľúbenejšieho obdobia v roku. A to vravím nielen o žiakoch, ale aj o rodičoch a učiteľoch. Letné prázdniny sú obdobím kúpania a bazénov, zmrzliny, dovoleniek, najrôznejšieho oddychu a zábavy. Je to aj obdobie príležitostí a voľného času, kedy si mnohí môžu dovoliť venovať sa tomu, čomu sa predtým venovať nemohli.

 

V posledných rokoch sa v školách rozmáha trend hromadenia veľkého množstva prefotených papierov. Učitelia už na svojich hodinách nepracuju s učebnicami či pracovnými zošitmi. Na túto problematiku sa môžeme pozrieť z rôznych uhlov. Vezmime si štandardného učiteľa, ktorý má rokmi overenú učebnicu, knihu, pracovný zošit alebo zbierku úloh, z ktorej čerpá úlohy alebo teoreticky zamerané edukačné materiály. Keď ich chce ďalej sprostredkovať svojím študentom, robí to formou kopírovania. Máloktorý učiteľ chce, aby všetci žiaci mali zakúpený pracovný zošit. Namiesto toho  ich každú hodinu zásobuje novými papiermi. V tomto článku vám podrobnou analýzou priblížime problematiku a vysvetlíme prínosy plynúce z kúpy originalnych pracovných zošitov.

 

Mnohí učitelia sa zhodnú na tom, že v súčasnosti je čoraz ťažšie zaujať deti a mládež učivom. Tento problém sa týka aj predmetov, ktorých znalosti aplikujeme v každodennom živote po celý náš život – napríklad slovenský jazyk. V našom vydavateľstve sme preto v rámci seminárov Slovenský jazyk inovatívne predstavili učiteľom novú pracovnú učebnicu SLOVENSKÝ JAZYK S NADHĽADOM pre 5. ročník základných škôl.

 

Ekonomická olympiáda od roku 2023 už aj pre základné školy!

INESS – Inštitút ekonomických a spoločenských analýz prichádza v školskom roku 2022/2023 s Ekonomickou olympiádou pre základné školy. K tomuto kroku sme sa odhodlali na základe šiestich rokov skúseností s Ekonomickou olympiádou pre stredné školy a častých otázok učiteľov, ktorým na základných školách takýto projekt chýba . Cieľom súťaže je posilniť ekonomické a finančné vzdelávanie mladých ľudí. 

O celé testovanie, počnúc otázkami až po vyhodnotenie sa postaráme v INESS. To znamená, že pedagóg vystupuje iba ako koordinátor súťaže a dozor počas testu. Prihlasovanie do olympiády nájdete tu. 

 
 

Martina Totkovičová – Katarína Žilková

Rozvíjanie priestorovej predstavivosti detí predškolského a mladšieho školského veku patrí k dôležitým cieľom edukačného procesu. Dôvodom zaraďovania aktivít zameraných na rozvíjanie priestorových predstáv detí v tomto veku sú prirodzené vývinové obdobia, ktoré sú priaznivé pre rozvoj priestorovej predstavivosti (Repáš in Hejný a kol., 1990). Hrozbou nevyužitia vhodných období na rozvoj priestorových predstáv je nedostatočné rozvinutie schopností detí na takú úroveň, ktorú im umožňujú genetické dispozície. Zároveň vyššia úroveň priestorovej predstavivosti je prediktorom nielen lepšieho matematického výkonu (Rich a Brendefur, 2018), ale aj úspešnosti v STEM oblastiach vedy, techniky, inžinierstva a matematiky (Eason a Levine, 2017). Preto je žiaduce v matematickom vzdelávaní pripravovať pre žiakov také edukačné prostredie, ktoré bude stimulovať priestorovú predstavivosť.

 

Od 30. apríla do 30. mája sa na základných školách koná zápis predškolákov. Pre každého z nich tento deň predstavuje novú etapu života – celodenné hranie vystrieda učenie, spoznajú nový kolektív a zároveň aj pocit väčšej zodpovednosti. Na tento posun ich môže pripraviť predškolská príprava a rôznorodé pomôcky, ktoré potvrdzujú, že aj učenie môže byť hravé.Zápis do školy je pre každé dieťa veľkou udalosťou. To, ako dobre sa dieťa aklimatizuje do základoškolského prostredia, závisí aj od jeho predškolskej prípravy. Tej sa treba venovať už počas materskej školy, a to nielen v edukačnom prostredí, ale aj v tom domácom.

 
Aký bol náš rok 2022?
Tešíme sa, že sme mohli byť súčasťou vzdelávania.
Novinky, ktoré sme vám pripravili:
✔učebnice Financie v praxi C,
✔Slovenský jazyk pre základné školy a
✔pracovný zošit Fyzika s nadhľadom pre 6. ročník, možno sa Vám to zdá málo, ale na ďalších ročníkoch sme intenzívne pracovali a budú vydané v najbližších mesiacoch. Online portál Škola s nadhľadom (skolasnadhladom.sk) má za sebou úspešný štart,
 

„Ďakujeme za užitočné informácie, bolo to zaujímavé, dozvedela som sa nové informácie týkajúce sa finančnej gramotnosti, ktoré využijem nielen so žiakmi ale aj v súkromí.“

Týmito slovami sme sa lúčili s koordinátorkou finančnej gramotnosti Mgr. Michaelou Juhásovou na základnej škole Škultétyho v Topoľčanoch.

Škola sa pravidelne zapája do projektov a výziev na podporu vzdelávania a realizuje dni finančnej gramotnosti pre žiakov školy ale aj zabezpečuje vzdelávanie svojich pedagógov, aby čo najlepšie mohli sprostredkovať dianie zo sveta financií žiakom.  Naše heslo „dobré rady do života“ si naozaj zobrali k srdcu a už o pár dni mali na škole deň finančnej gramotnosti.

 

Školy nám třeba! A znovu školy! Vy první pěstúnové útlé mládeže slovenské... vynaložte všecky své síly i schopnosti, aby ste vzbudili cit dobrého hospodárstva a prúmyslnosti v lidu našem.

Samuel Ormis, 25. 4. 1850

Do konca mesiaca treba vyzbierať peniaze na exkurziu. Kolegyne a triedni pokladníci na to hádam nezabudli. Prinajhoršom im to pripomeniem cez EduPage. Alebo kolegyniam radšej dnes na porade. Fajn. Dúfam, že obvyklým diskutérom nepôjde karta, lebo ešte by sa zišlo niečo kúpiť domov na večeru. Keď sa skončí porada, to bude akurát vo supermarketoch nával, možno vezmem niečo len tuto v obchodíku na konci ulice. Nedá sa tam síce platiť kartou, ale cestou je našťastie bankomat. Snáď to nejako vybavím. Aha, Julka! "Juli? Tie učebnice si objednala? Alebo už prišli? Faktúru vraj posielajú obratom...!?"

Aj takto môže v slovnom podaní vyzerať bežný myšlienkový pochod učiteľky či učiteľa, ktorý náhle preruší príchod kolegyne poverenej zodpovednosťou za učebnice. Čitateľky alebo čitatelia v pedagogickom povolaní zaiste potvrdia, že značnú časť myšlienkového úsilia v pracovnom i súkromnom živote - či sa nám to páči, alebo nepáči - venujú financiám. Možno by stálo za to iba v krátkosti si pripomenúť nedávne situácie, v ktorých ste ako učiteľky či učitelia alebo ako rodičia a členovia domácností svoje úvahy a plány rozvíjali na pozadí finančných okolností a obmedzení:

 

Finančná gramotnosť a NŠFG

Regionálne centrum podpory učiteľov Turiec zahájilo svoju činnosť workshopom s vydavateľstvom ABCedu.

Je nám cťou byť partnerom aj v regióne Turiec. Piatok popoludní, kedy väčšina z nás si plánuje aktivity na víkend, učitelia z Martina a okolia sa rozhodli vzdelávať na tému Národný štandard finančnej gramotnosti a jeho aplikácia do praxe. Po teoretickej časti sme plynulo prešli na praktické úlohy, čo zaujalo všetkých účastníkov. Diskutovali a hľadali sme spoločne odpovede na otázky z každodenného života tak, aby žiaci nepovedali „načo nám to bude?“. Diskusia viedla aj k úsmevným záverom napríklad pri rozpočte domácnosti a zadeľovaní výdavkov na nevyhnutné a zbytočné. 

Otázky dôchodkového sporenia alebo ochrany spotrebiteľov možno nie sú v hľadáčiku žiakov, ale viac o tieto témy sa zaujímajú práve učitelia. Zvyšovaním úrovne finančnej gramotnosti medzi učiteľmi vytvárame priestor pre finančnú kultúru na školách a zvyšujeme záujem medzi žiakmi.

 
???? Stratégia SR pre mládež na roky 2021-2028: Predstavujeme vám ŠIESTU KAPITOLU STRATÉGIE SR PRE MLÁDEŽ s názvom KĽÚČOVÉ KOMPETENCIE ????
..
➡ Kľúčové kompetencie sú kombináciou vedomostí, zručností a postojov.
Kľúčové kompetencie sa rozvíjajú počas života prostredníctvom neformálneho a informačného učenia sa v rôznych prostrediach vrátane rodiny, školy, pracoviska, susedstva a iných komunít.
Rada (EÚ) prijala odporúčanie o kľúčových kompetenciách, ktoré identifikuje osem kľúčových kompetencií:
✅ Gramotnosť
✅ Viacjazyčnosť
✅ Číselné, vedecké a inžinierske zručnosti
✅ Digitálne a technologické kompetencie
✅ Medziľudské zručnosti a schopnosť osvojiť si nové kompetencie
✅ Aktívne občianstvo
✅ Podnikanie
✅ Kultúrne povedomie a prejav
 
 

Témou panelovej diskusie s doc. Kubáčkom na konferencii Dva dni s didaktikou matematiky bola FINANČNÁ GRAMOTNOSŤ. Pre niekoho strašiak, pre iného dôležitá téma. Odznelo mnoho zaujímavých podnetov a otázok, z ktorých vyberáme:

Ako sa pozeráme v škole na finančnú gramotnosť? Je plnohodnotne zavedená v školách, alebo ju máme len „na papieri“ a spoliehame sa na kolegov?

Stačí nám - učiteľom, že žiak vymenuje základné pojmy, „odfajkneme“, že to vie alebo ho učíme v súvislostiach?

Chcú učitelia učiť finančnú gramotnosť a sú sami dostatočne finančne gramotní?

 

Ukrajinské deti v letnom tábore

Počas letných táborov pre deti z Ukrajiny sme si s nimi naživo vyskúšali JOGO karty. Hoci nie sú v ukrajinskom jazyku, nebola to žiadna bariera. Našim cieľom je, aby deti získali základnú slovnú zásobu a dokázali sa prirodzene začleniť do slovenského školského prostredia.

Škola by mala príchodu nového žiaka venovať náležitú pozornosť. Vojnový konflikt, ktorí nastal na Ukrajine, nás podnietil podať pomocnú ruku tým najzraniteľnejším. Dôležitá je spolupráca všetkých pedagogických zamestnancov školy, rodičov, ale aj príprava kolektívu triedy. Nový žiak potrebuje čas na adaptáciu, aby si na novú situáciu zvykol a aby nedostal „kultúrny šok“. Zmena je pre takého žiaka veľkou psychickou záťažou. Odchod z krajiny, kde vyrastal, a obzvlášť za aktuálnej situácie, znamená odtrhnutie sa od všetkého, čo poznal. Zvyká si nielen na nový jazyk, nových učiteľov a spolužiakov, ale aj na inú formu komunikácie a iný spôsob vzdelávania. Na to, aby nám žiaci porozumeli, je dôležité pochopiť ich jazykový kódex. Jogo karty dostali nový nádych a príležitosť na vzdelávanie pre túto skupinu žiakov. Všetci vieme, že je dôležité, aby sa títo žiaci rozvíjali svoju slovnú zásobu v slovenskom jazyku. 

JOGO karty sa tak stali súčasťou jazykového workshopu a pomocou tohto didaktického materiálu sme rozvíjali komunikačné kompetencie a matematickú gramotnosť. Môžete si povedať, čo sa také deti či žiaci naučia? Sada JOGO kariet s takmer 300 pojmami a nápovednými obrázkami vytvorila u žiakov príležitosť spoznať oveľa lepšie slovenský jazyk, ktorý je im cudzí. Pomocou nápovedného obrázka si ukrajinskí žiaci vedia predstaviť o čo teda ide, vedia opisným spôsobom obohacovať svoju slovnú zásobu a prepojiť teda slovenský jazyk a matematiku. Vďaka štvorjazyčnej Jogo karte si žiak môže vybrať, v ktorom jazyku sa mu dané slovo sa mu najľahšie pamätá. Práve táto forma je vhodnou príležitosťou na prepájanie cudzích jazykov s tým materinským. Didaktický materiál vydavateľstva Abcedu je inkluzívny a spája všetkých bez rozdielu, rómske, krajinské, maďarské a slovenské deti. Kvalita a inovatívnosť sú budúcnosťou pre žiakov, ktorá dokáže vytvoriť  maximálny pôžitok z učenia. 

 

 

Ďakujeme lektrovi Mgr. Michalovi Sivákovi

 

Nedávno sme sa zúčastnili edukačného a hravého festivalu Vševedko. Medzi škôlkarmi aj školákmi si najväčší úspech jednoznačne získali naše Autokorektívne kartičky a Stavby z kociek. Počas dňa sa deti hrali, ako len vládali a mnohé sa k nám aj niekoľkokrát vrátili.

 

K nášmu stánku dokonca zavítali i Alica v bielo-červenom bodkovanom tričku a Beno v pásikavom bielo-modrom tričku

 

 

 

 

 

 

 

Poznáme víťazov 5. ročníka Ekonomickej olympiády

Pandémia, vojna ani toľko kritizované maturity neodradili mladých ľudí so záujmom o ekonómiu zapojiť sa do tohtoročnej Ekonomickej olympiády. Záujem o ekonomické témy každý rok stúpa a prejavilo sa to aj v piatom ročníku olympiády, do ktorého sa zapojil rekordný počet študentov z celého Slovenska. 

Finále piateho ročníka Ekonomickej olympiády sa konalo v utorok 3. mája 2022 v hoteli Devín v Bratislave, kde sme sa dozvedeli mená troch najlepších mladých ekonómov z celého Slovenska. Ekonomická olympiáda pomáha mladým ľuďom rozvíjať ekonomické zručnosti a prehlbovať ich záujem o túto vedu a zároveň poskytuje cennú spätnú väzbu pedagógom o  vedomostiach ich študentov.  Projekt Ekonomickej olympiády na Slovensku organizuje INESS – Inštitút ekonomických a spoločenských analýz v spolupráci s českým Institutem ekonomického vzdělávání (INEV).

Do aktuálneho ročníka Ekonomickej olympiády sa zapojilo rekordných 11 300 študentov, čo je v porovnaní s minulým rokom nárast takmer o tretinu. Do krajských kôl sa prebojovalo 540 súťažiacich, ktorí aj tento rok absolvovali testovanie online. Vo finále sme sa osobne stretli s 51 študentmi z celého Slovenska, ktorí preukázali najlepší prehľad z ekonómie a analytické myslenie. 

Prvou časťou celoslovenského finále bol 60-minútový test zameraný na aktuálne ekonomické problémy, ktoré vplývajú na každodenný život Slovákov a Sloveniek. Súťažiaci stredoškoláci analyzovali, ako cenový strop vplýva na dopyt a ponuku potravín, argumentovali, ako sankcie ovplyvnia ekonomiku Ruska a EÚ a tiež počítali, ako rastúce ceny nehnuteľností ovplyvňujú poistné sumy domov a náhradu prípadnej škody. Desiatka najlepších študentov postúpila do ústneho kola, v ktorom sa svoje odpovede na vytiahnutú otázku snažili vyargumentovať pred odbornou porotou. Jej členmi boli odborníci z akademickej obce, súkromného a neziskového sektora: Robert Chovanculiak (INESS), Richard Kališ (Slovenská ekonomická spoločnosť),  Štefan Máj (Nadácia Slovenskej sporiteľne), Richard Pánek (EY Slovakia) a Martin Šuster (Sekcia Plánu obnovy, Úrad vlády SR).

Riaditeľka Ekonomickej olympiády, Monika Budzák: „Každý rok ma prekvapí, koľkým ekonomickým mýtom a nezmyslom mladí ľudia veria. Mnohí študenti v krajskom kole napr. verili, že uzavreté hranice  a štátne vlastníctvo prinesú spotrebiteľom väčší blahobyt a ekonomickú stabilitu. Dnešné celoslovenské kolo ma naopak naplnilo optimizmom, keďže sme čítali a počuli ekonomické argumenty, podkuté dátami a rozumnými závermi, ktoré by som čakala skôr od študentov na vysokej škole.“

V rámci finále bol pre študentov a pedagógov pripravený aj program vo forme prednášok a diskusií. Tento rok  bola pre sprevádzajúcich pedagógov pripravená prednáška analytika INESS Radovana Ďuranu: Sociálny systém zľava – sprava. V nej sa venovali fungovaniu sociálneho systému na Slovensku, jeho financovaniu a nastaveniu. 

„Vojnu“ proti pandémii nasleduje vojna skutočná. Rast cien, narušené obchodné vzťahy, logistické výpadky, utečenci. Čo to bude znamenať pre slovenskú, európsku a globálnu ekonomiku? Tejto otázke sa venoval poobedňajší program, ktorý tvorila panelová diskusia s názvom Ekonomika a finančné trhy v čase vojny. Diskutovali Martin Vlachynský z INESS a Tibor Lörincz, analytik Tatra banky. Venovali sa aktuálnej situácii vo finančnom sektore, zmenám v úrokových sadzbách či stratégiám v menovej politike. Dotkli sa aj úlohy očakávaní v ekonomickom vývoji či súčasnej inflácii.

Po záverečnom hodnotení porota v ústnom kole určila výsledné poradie všetkých desiatich superfinalistov Ekonomickej olympiády. Tretie miesto zaujal Matej Sova z Gymnázia na Teplickej ulici v Bratislave, druhé miesto získal David Guľaš z LEAF Academy v Bratislave a absolútnym víťazom piateho ročníka Ekonomickej olympiády sa stal Martin Kips z Gymnázia na Grösslingovej ulici v Bratislave. Súťažiacim gratulovali a ceny odovzdávali organizátori, partneri projektu a členovia odbornej komisie. Vďaka sponzorom sa najúspešnejšia trojica finalistov môže tešiť z hodnotných cien ako je čítačka elektronických kníh, mobilný telefón a notebook.

„Nečakal som to, tak asi je to zmes toho, že som sa pripravoval a toho, že tie otázky mi celkom sadli, či už v testoch alebo v ústnej časti. Myslím si, že to bolo veľmi dobre zorganizované, a väčší stres ako pri tých testoch som mal pri vyhlasovaní výsledkov, ale samozrejme to nebolo nič strašné, naozaj človek sa tu cíti príjemne celý deň a som rád, že to takto dopadlo. Určite odporúčam Ekonomickú olympiádu každému, aby sa zúčastnil, nemáte tým čo stratiť, a možno nájdete niečo, čo vás baví, niečo v čom ste dobrí, a aj keď nie, tak tie otázky, testy sú tak prakticky zamerané, týkajú sa aktuálnych ekonomických problémov, takže je to niečo z čoho si každý môže odniesť aj nejaké vedomosti“ – odkázal víťaz tohtoročnej Ekonomickej olympiády Martin Kips.

„Účasť v Ekonomickej olympiáde mi dala väčší rozhľad, pomohla mi lepšie formulovať ekonomické argumenty a motivovala ma pokračovať v záujme o ekonómiu“– odkázal jeden zo súťažiacich v anonymnom hodnotiacom dotazníku.

O nedostatočnej ekonomickej a finančnej gramotnosti sa intenzívne začalo hovoriť v posledných rokoch. Ekonomická olympiáda pomáha poukazovať na ekonomické problémy a povzbudzuje študentov, aby už v mladom veku začali rozmýšľať nad ich riešeniami. Súťaž tiež motivuje školy a pedagógov venovať výučbe ekonómie viac priestoru. Len tak sa dá kultivovať kritické myslenie a vychovať generáciu, ktorá neverí populistickým skratkám, ale rozumie trhovému mechanizmu a tvorbe bohatstva.

Za podporu Ekonomickej olympiády v školskom roku 2021/2022 ďakujeme: Slovenská banková asociácia, Slovenská asociácia poisťovní, Nadácia Slovenskej sporiteľne, Nadácia Tatra banky, Martinus, EY Slovakia, ABCedu, Nadácia SPP, Nexteria, portál Zones, týždenník Trend, Slovenská ekonomická spoločnosť, Institut ekonomického vzdělávání (INEV), Ekonomická univerzita v Bratislave, Fakulta managementu Univerzity Komenského, Fakulta sociálnych vied UCM v Trnave, Fakulta sociálno-ekonomických vzťahov A. Dubčeka v Trenčíne, Fakulta ekonomiky a manažmentu SPU v Nitre, Ekonomická fakulta Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, Fakulta prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov UNIZA, Fakulta manažmentu, ekonomiky a obchodu PU a Ekonomická fakulta, TUKE.

Zdroj: INESS

https://ekonomickaolympiada.sk/5-rocnik-finale/?fbclid=IwAR1kRZ-1vlA3hqL-ZQH3_9-UyVAWlDJX9O2Pu5UGRPqnF-kbuTGIFWRZpNc

 

MPC Komárno workshop

Nedávno sme v Komárne zorganizovali seminár určený pre školy s vyučovacím jazykom maďarským. Účastnici mali možnosť vyskúšať si rozličné aktivity, ako aj otestovať naše učebné pomôcky pre I. stupeň ZŠ a pre materské školy v maďarskom jazyku.

Vedenia semináru sa zhostila pani Noémi Petrezsil, za čo jej veľmi pekne ďakujeme. Vďaka jej nadšeniu a priateľskej nálade účastníkov vznikla nesmierne príjemná atmosféra, až sa nám zo semináru nechcelo odísť. Ďakujeme MPC Komárno. 

Záznam z podujatia zverejníme čoskoro. 

 

Matematika na celý život

Monika Dillingerová

je vášnivou hráčkou spoločenských hier, miluje matematiku a učí ľudí rozumieť peniazom. Ako šetriť, kedy začať s investovaním, čo s voľnými finančnými prostriedkami, ale aj či a koľko platiť deťom za domáce práce.

???? Moniku Dillingerovú privítala Nora Gubková.

Celý rozhovor si môžete vypočuť TU

 

Nedávno sme sa po dlhej prestávke naživo stretli v Rožňave s nadšenými učiteľmi materských, základných a stredných škôl, ktorí majú chuť vzdelávať sa, objavovať inovatívne učebné metódy a nadobudnuté poznatky uplatniť v praxi. 

Na workshope pre materské školy sme sa zamerali na povinné predprimárne vzdelávanie detí, čo sa týka každého škôlkara pred nástupom do školy. Pre základné školy si pani učiteľky a učitelia si mohli vyskúšať edukačné pomôcky na upevňovanie základných matematických spojov sčítania a odčítania a násobilky, priestorovej predstavivosti, orientáciu v rovine a priestore.

Rozširovanie slovnej zásoby je prvým krokom k láske ku knihám a čítaniu. Rožňava a okolie je región, v ktorom sa rozpráva troma jazykmi - okrem Slovákov tu žije početná rómska aj maďarská národnostná menšina, a práve preto je dôležité v tomto regióne rozvíjať čitateľskú gramotnosť. Vybrané pomôcky si učitelia mali možnosť vyskúšať aj v týchto jazykoch.

Učebné pomôcky z edície HRAvé učeNIE sú vhodné aj pre deti s ŠVVP, do „malotriednych“ škôl, do školských klubov ale aj pre domáce použitie.

Obyvateľov Gemera dlhodobo trápi vysoká nezamestnanosť, finančná núdza, slabá finančná gramotnosť, ako aj nekalé praktiky s požičiavaním peňazí a úžerou. Prostredníctvom našich projektov sa snažíme zvýšiť povedomie o finančnej gramotnosti v regiónoch, ktoré to potrebujú najviac. Naše učebnice a študijné materiály sú spracované v slovenčine a maďarčine, aby sa v tejto téme mohli vzdelávať všetky deti bez rozdielu. Na workshope pre učiteľov II. stupňa a stredných škôl sme sa venovali praktickému vyučovaniu finančnej gramotnosti na

 

Vedeli ste, že dnes oslavujeme Medzinárodný deň vzdelávania? 

 

3. decembra 2018 Valné zhromaždenie Organizácie spojených národov prijalo uznesenie, ktorým ustanovilo 24. Január ako Medzinárodný deň vzdelávania. Vidíme, že ide o naozaj mladý sviatok, hoci právo na vzdelanie patrí medzi základné ľudské práva už od zrodu Všeobecnej deklarácie ľudských práv v roku 1948. 

 

Napriek tomu však mnoho ľudí čelí bariéram, ktoré im bránia nadobudnúť adekvátne vzdelanie. Na globálnej úrovni 265 miliónov detí a dospievajúcich nenastupuje do školy alebo ju nedokončuje, 617 miliónov detí a dospievajúcich nevie čítať a vykonávať základné matematické úkony, štyri milióny detí a mladých utečencov nechodia do školy a menej ako 40 % dievčat v subsaharskej Afrike dokončí nižšiu strednú školu. Na Slovensku sú žiaci z rómskej menšiny systematicky diskriminovaní a často segregovaní a vylúčení zo štandardného vyučovacieho procesu. 

 

V rámci Bibliotéky v RTVS Zuzana Belková z Rádia DEVÍN sa zhovárala s Máriou Okálovou o projekte JOGO karty, inšpirácie, spolupráca so študentami ale aj nádherné ilustrácie mladého začínajúceho autora, to všetko o projekte Aby všetky deti rozumeli….

Spojili sme nádherné ilustrácie so štyrmi jazykmi a vytvorili sme jedinečnú publikáciu pre deti od 4 rokov.  Ale podnapis Karty, ktoré rastú s deťmi napovedá, že s kartami sa môžu hrať aj staršie deti cca do 10 rokov.

Premýšľali sme, ako pomôcť deťom, a aby to nemohli len také obyčajné karty s obrázkami, takých je veľa, ale aby boli výnimočné a jedinečné a myslím si, že sa nám to podarilo. Slovenské deti sa hravou formou učia angličtinu a detská zvedavosť im dovoľuje prirodzene nazrieť k susedom a deti maďarskej národnosti a z rómskeho prostredia hravou formou si môžu rozšíriť slovnú zásobu v slovenskom jazyku.

Do materských a základných škôl prichádzajú deti z národných menšín a slovenčina je pre nich cudzí jazyk nehovoria po slovensky. Po nástupe do školy chceme "zo dňa na deň", aby sa vzdelávali v slovenskom jazyku, porozumeli mu a dosahovali rovnaké výsledky v škole ako slovenské deti.

 

 

Hosť Nory Gubkovej

Do povinnej škôlky prichádzajú aj deti, ktoré nevedia po slovensky ani základné slová. Čo s tým? Pomôcť môžu JOGO karty, Ako? Povie pedagogička Martina Totkovičová. Talkshow Hosť Nory Gubkovej pripravuje RTVS - Slovenský rozhlas, Rádio Slovensko, SRo1.

celý rozhovor si vypočujte TU

začiatok od 00:55

 

RTVS Regina finančné návyky v rodine

 RTVS rádio Regina Klub rodiny. Dozviete sa viac o plánovaní rodinného rozpočtu, ako odovzdávať správne finančné návyky svojim deťom, ako hospodáriť s peniazmi ak majú rodičia sami problém s financovaním svojich potrieb v rodine. Jedným z hostí je RNDr. Monika Dillingerová, PhD. z Fakulty matematiky, fyziky a informatiky UK v Bratislave, spoluautorka učebníc o finančnej gramotnosti FINANCIE v PRAXI.

záznam rozhovoru od 5 minúty 25 sek.:

https://www.rtvs.sk/radio/archiv/11131/1649744

 

Mgr. Michal Bohuš – vyštudoval slovenský jazyk a dejepis na PdF UK, okrem výučby týchto predmetov na gymnáziu sa úspešne venuje rôznym vzdelávacím projektom, je spoluautorom knihy Všetko malo byť inak – Slovensko po roku 1945 z roku 2019. Vo vyučovaní kladie dôraz na aktívnu a samostatnú prácu žiakov či rozvoj ich praktických zručností.

 

PaedDr. Lucia Ficová, PhD. vyštudovala matematiku so zameraním na 2. stupeň základnej školy na Pedagogickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave. Po ukončení magisterského štúdia pokračovala v doktorandskom štúdiu v odbore Predškolská a elementárna pedagogika. V rozhovore sa s nami podelila o svoje skúsenosti v oblasti matematického vzdelávania z pohľadu rodiča, učiteľa, autora a lektora rôznych vzdelávacích materiálov, ktoré v oblasti matematiky svet vzdelávania obohacujú.

 

Škola s nadhľadom

Unikátne prepojenie pracovných zošitov s online precvičovaním.

Začnite s nami nový školský rok 2021/22!

 
  1. Dôvtipné hybridné riešenie

Prinášame nový koncept hybridných vzdelávacích materiálov – prepojenie pracovných zošitov v tlačenej podobe a interaktívneho precvičovania, ktoré priamo nadväzuje na obsah v pracovnom zošite. Riešenie pre žiakov, učiteľov aj rodičov.

  1. Kvalita na prvom mieste

Vytvárame vzdelávacie pomôcky na základe najmodernejších didaktických prístupov a zároveň reagujeme na požiadavky učiteľov z praxe, pričom na prvé miesto vždy kladieme kvalitu.

  1. Univerzálnosť

Pracovné zošity rozvíjajú základné kompetencie detí. Môžu sa používať s rôznymi učebnicami aj samostatne, pretože spĺňajú požiadavky Štátneho vzdelávacieho programu.

  1. Podpora všetkých žiakov

Každý žiak potrebuje pri štúdiu inú formu náročnosti. Prinášame preto diferencovaný obsah cvičení tak v tlačenom zošite, ako aj online prostredí.

 

 

Spájame tradičný svet pracovných zošitov s digitálnym svetom

Koncept je realizovaný v spolupráci s najväčším českým vydavateľom učebníc Nakladateľstvom FRAUS, ktoré ho v ČR spustilo v roku 2017. V súčasnosti využíva ich interaktívne tituly viac ako polovica českých škôl.

Škola s nadhľadom prináša ucelený súbor moderných tlačených pracovných zošitov a online cvičení pre 5. až 9. ročník ZŠ a príslušné ročníky osemročných gymnázií. Tam, kde sa končia možnosti rozsahu tlačených publikácií, nastupuje portál Škola s nadhľadom s množstvom digitálneho obsahu. Slovenská Škola s nadhľadom preberá z českej koncepcie najosvedčenejšie modely. Je však prispôsobená slovenským podmienkam a úplne adaptovaná na ŠVP. Pri jej vytváraní sme vychádzali z našich dlhoročných skúseností s tvorbou výučbových materiálov, opierali sa o moderné didaktické postupy a spolupracovali s učiteľmi z praxe.

Vydavateľstvá ABCedu a STIEFEL EUROCART spoločne prinášajú unikátne prepojenie pracovných zošitov s online precvičovaním

 

Škola pripravuje svojich žiakov na budúce povolanie a formuje pri výbere profesie. Vybrať si správne smerovanie je dôležité v živote mladého človeka, pretože od správneho výberu závisí aj budúce ohodnotenie, jeho príjmy ale predovšetkým spokojnosť.

Hoci peniaze si zvládne spočítať takmer ktokoľvek, nie každý je schopný aplikovať tieto zručnosti aj v praxi. Finančná gramotnosť je však nevyhnutný predpoklad na zabezpečenie kvalitného života po materiálnej stránke.Škola pripravuje svojich žiakov na budúce povolanie a formuje pri výbere profesie. Preto je na ňu kladený čoraz väčší dôraz, ktorý sa odzrkadlil aj v zavedení Národného štandardu finančnej gramotnosti, verzia 1.2. (ďalej len NŠFG).

Až 80% Slovákov v produktívnom veku žije v domnienke, že v oblastí financií sa bezproblémovo orientujú. Výsledky nám však prinášajú opačný, značne pesimistickejší záver.

 

Máte finančnú gramotnosť v malíčku? Vedia vaši žiaci využiť teóriu v praxi? Overenie vedomostí žiakov môže byť aj iné ako klasické písomné alebo ústne skúšanie. Finančný kvíz je zaujímavým spestrením vyučovania. Prinášame Vám vybrané kvízové otázky, celý dokument si môžete po prihlásení stiahnúť TU.

 

Kto by nemá rád jar? Slniečko vykúka spod oblakov, snežienky spod snehu, dni sa predlžujú a všetko krásne vonia. Okrem Dňa učiteľov si jar spájame aj s Veľkou nocou a novým životom. V dnešnom článko-návode vdýchneme život dreveným paličkám s muffinovými košíkmi. 

 

Prof. PaedDr. Katarína Žilková, PhD. vyučuje matematiku na Pedagogickej fakulte Univerzity Komenského. V rozhovore hovorí o tom, čo ju priviedlo do sveta učiteľstva a matematiky, aké je to učiť učiteľov, aj o tom bez čoho si nevie predstaviť vyučovanie. Taktiež umožňuje nahliadnuť do života vedeckej pracovníčky a vedeckého výskumu, jej srdcoviek, a rovnako ako stovkám študentov, aj Vám ukáže, v čom spočíva čaro matematiky.

Pochádzate z učiteľskej rodiny - obaja Vaši rodičia vyučovali matematiku, učiteľstvu sa venovali celý život a Vy pokračujete v ich šľapajách. Vždy ste si priali byť učiteľkou?

Áno, obaja boli skvelí učitelia. Už odmalička som bola rozhodnutá, že chcem ísť v ich šľapajách a tiež sa stať učiteľkou, aj keď spočiatku nie učiteľkou matematiky.

 

Spoluautorka učebníc Financie v praxi RNDr. Monika Dillingerová, PhD. je vysokoškolskou pedagogičkou na Fakulte matematiky, fyziky a informatiky Univerzity Komenského v Bratislave. Venuje sa didaktike vyučovania matematiky a práci s digitálnymi technológiami. Práve tá jej v súčasnej mimoriadnej korona pandémii uľahčuje tvorbu materiálov pre svojich študentov.

Stať sa učiteľkou matematiky sa rozhodla už v 5. ročníku na základnej škole a vtedy to aj oznámila svojim rodičom.  Slovo dodržala. Moderná pedagogička, ktorú mimochodom môžete po Bratislave stretnúť na kolobežke s veľkými kolesami hovorí, že pri finančnej gramotnosti neexistuje správne riešenie, ale zdôvodnené riešenie. Vráťme sa ale k matematike.

 

„Tu je to moje tajomstvo, úplne prosté: správne vidíme iba srdcom, čo je dôležité, je očiam neviditeľné.“ —  Antoine de Saint-Exupéry

Knihy sú bránou do sveta poznania. Mnohí z nás ich nepochybne majú odložené nielen v poličke, ale i v srdci. Hoci azda každý vie, že marec je venovaný knihám, málokto aj tuší, prečo je tomu tak. Dňa 10.3.1796, teda presne pred 225 rokmi sa narodil Matej Hrebenda Hačavský, na počesť ktorého je už od roku 1955 v bývalom Československu marec považovaný za mesiac knihy.

 

Náš vzťah k peniazom nepredstavuje len sen zarábať viac. Ide o schopnosť hospodáriť s nimi, šetriť, uvedomovať si ich hodnotu, sledovať ich spotrebu a tok v rámci každodenných aktivít. To všetko možno vtesnať do úrovne finančnej gramotnosti každého z nás. Slováci s ňou majú dlhodobý problém, a to nielen mladí, ale aj ekonomicky aktívni ľudia. Problémový vzťah k financiám má základy už v detstve.

 

Počas roku 2020 sme sa zamerali na dve hlavné oblasti vzdelávania a to zvyšovanie úrovne matematickej gramotnosti na I. stupni ZŠ a finančnej gramotnosti na II. stupni ZŠ.

V spolupráci a podporou Hl. mesta SR Bratislava a niektorými mestskými časťami Bratislavy sme sa zapojili do viacerých projektov. Spolu sme podporili 14 základných škôl, 130 pedagógov a 1850 žiakov!

Počas I. vlny mimoriadnej situácie, kedy sa prechádzalo na dištančné vyučovanie sme sa  zamerali na deti I. stupňa a pripravili sme učebné pomôcky online, ktorými si môžu hravou formou precvičiť a upevniť základné matematické spoje.

 

Zima je ideálny čas na tvorenie s deťmi. Večery sú dlhé a na dlhé prechádzky vonku nie je úplne najlepšia situácia. V dnešnom článko-návode vám predstavíme tri jednoduché aktivity, ktoré hravo zvládnu mladší žiaci ale aj predškoláci. Všetko potrebné na tvorenie nájdete určite doma.

 

 

 

 

Elmer, David McKee, Verbarium

V tento predvianočný čas na mňa vyskočila reklama

 

 

Dítě, škola a matematika, Milan Hejný, František Kuřina, Portál

Aj v novembri pokračujeme v predstavovaní kníh určených možno viac učiteľom matematiky. I keď, v dnešnej novej dobe som sa stretla aj s nemalou skupinkou rodičov, ktorí začali siahať po podobnej literatúre. Predsa len, online vzdelávanie prináša výzvy na rôznych stranách. Tak snáď inšpirujem aj ich. 

November bol tento rok plný hmiel a možno viac ako inokedy aj melanchólie. Mnohí sme ostali doma, len so svojimi najbližšími. Nestretávame kolegov v kuchynke, nejdeme s kamoškami na kávu a koláčik, či s kamošmi na pivo. Obmedzili sme aj návštevy našich starkých. My učitelia vidíme svojich žiakov len cez monitor počítača. 

 

Pénzügyi ismeretek alapiskolásoknak

FARKASD | Pénzügyek a gyakorlatban címmel tartanak webináriumot ma 17.00 órától az érdeklődőknek. Az alapiskola hetedikeseinek készült azonos címmel munkafüzet. A magyar változatot Szarka Beáta mutatja be.
Az ABCedu tankönyvkiadó kiadásában jelent meg Pénzügyek a gyakorlatban címmel tankönyv és munkafüzet a hetedik évfolyam számára. A magyar nyelvű változatot Szarka Beáta, a farkasdi magyar tannyelvű alapiskola matematika szakos pedagógusa lektorálta, és ő mutatja be a szerdai webináriumon a kollégáknak a taneszközöket. Az oktatásügyi minisztérium előzetesen jóváhagyta a forgalmazást, a tervek szerint már a következő tanévben igényelhetik az alapiskolák és elkezdhetik a pénzügyi ismeretek oktatását. Keresztesi Ildikó, az iskola igazgatója elmondta, a pénzügyi ismeretek nem létezik önálló tantárgyként, csak bizonyos órákon, általában matematikán építik be a tananyagba, de átfogó témaként bármilyen más órákon is foglalkoznak vele
 

Matematické cítenie, Jo Boaler, Tatran

 

Ako som sľúbila, jeseň venujem škole a knihám, ktoré s ňou priamo súvisia. Tento rok je október skutočne jesenný. Teploty podpriemerné, počasie pod psa. A tak som sa predzásobila sviečkami, nech si aspoň doma vytváram príjemnú teplú atmosféru. Z perináku som vybrala teplú deku a z knižnice moje dve obľúbené, ktoré by som vám rada predstavila. Dnes to nebude len o matematike, aj keď by to mohlo tak zozačiatku vyzerať. Budem dúfať, že Matematické cítenie a Moderní vyučování oslovia aj vás a dostanú šancu stať sa vašou inšpiráciou.  

 

 

Kabinet matematických kuriozit profesora Stewarta, Ian Stewart, Dokořán

Väčšina z nás si september spája s koncom leta a začiatkom školy. Aj tento rok sa do školy chodiť začalo. Týmto fenoménom bude poznačená nie len septembrová polička. Dovolím si tvrdiť, že aj tie, čo budú nasledovať po nej. Veď som učiteľka a kníh, ktoré sa v kontexte školy hodia, mám neúrekom. Opustím vzorec TRI! a prejdem na zaujímavé dvojice. Tá dnešná bude mať jedného autora a aj hlavnú tému, matematiku.

 

Náš e-shop www.abcedu.sk oslavuje svoje prvé narodeniny! Presne pred rokom ste uskutočnili prvú objednávku z našej ponuky. Zároveň sme spustili aplikáciu ABCguru, vďaka ktorej Autokorektívne kartičky získali aj online podobu.

Čo všetko sme za ten rok stihli?

 

Nový školský rok

so sebou prináša mnoho očakávaní, vedomostí a zážitkov. Veríme, že doň vstúpite tou správnou nohou a v dobrej nálade zotrváte až do jeho konca. Všetkým žiakom, učiteľom a rodičom prajeme veľa energie, trpezlivosti a radosti zo spoznávania nového.

Nový školský rok počítajte s nami

Vaše ABCedu

 

Podpora výučby finančnej gramotnosti

Potreba finančného vzdelávania neustále rastie, systematická príprava pomáha žiakom orientovať sa vo svete peňazí. Spracované témy finančnej gramotnosti, prehľadné a ucelené materiály ponúka učebnicové vydavateľstvo ABCedu. Zvyšovanie úrovne finančnej gramotnosti na školách môže začať s učebnicou Financie v praxi. 

Ak ste nestihli hlavné správy RTVS, reportáž venovanú finančnej gramotnosti si môžete pozrieť:

 
alebo z archívu od 29:14 min.:
 

„Ďakujem veľmi pekne, seminár bol štandardne veľmi dobrý! Pani Dillingerová dokáže vždy upútať.“

Aj to je jeden z takmer 250-tich komentárov prihlásených účastníkov na webinár Financie v praxi.

Ďakujeme za Vaše názory, sme radi, že môžeme byť súčasťou vzdelávania vašich žiakov.

Veľmi pekne ďakujem pani RNDr. Dillingerovej, PhD., za webinár Financie v praxi za uvedenie do témy finančná gramotnosť, za základné informácie, celkový možný súhrn financií v domácnosti a aj za prínosné príklady do praxe. Zaujalo ma celkové spracovanie daného webinára, vysvetľovanie a páčilo sa mi, že som sa pri niektorých úlohách aj zabavila.

M.Č.

 

Peter Tóth Hosť Andrey Poláčkovej

Celý rozhovor si môžete vypočuť:

https://www.rtvs.sk/radio/archiv/11413/1403010

Zorientovať sa vo svete peňazí však rozhodne nie je jednoduché a preto je potrebné podať tieto zručnosti didakticky vhodnou a uchopiteľnou formou. Chceme žiakom pomôcť vybudovať pevné základy, na ktorých budú v môcť budúcnosti stavať. Zodpovedný prístup je nevyhnutný pre optimálne riadenie osobných financií. Vedieť zvážiť svoje reálne možnosti v rôznych životných situáciách, vyhodnocovať možné dôsledky a prijímať rozhodnutia na základe nich je kľúčovým predpokladom finančnej samostatnosti.

Koncept finančnej gramotnosti nie je intuitívny a je nesmierne dôležité vedieť ho podať adekvátnou formou. Obzvlášť pri dynamike s akou sa svet financií mení je potrebné dohliadať na neustály prísun aktuálnych informácií nakoľko pedagógovia zvyčajne nie sú finanční experti. Učiteľ by sa mal orientovať v oblastiach ekonómie, práva, personalistiky, daní, bankovníctva, poisťovníctva, atď.

Ako vyučovať základy finančnej gramotnosti?

  • Začlenenie do jednotlivých predmetov, uplatnenie medzipredmetových vzťahov
  • Realizovanie v blokovom vyučovaní(napr. raz za dva mesiace tzv. deň finančnej gramotnosti, teda 5 dní v školskom roku)
  • Realizovanie formou kurzov
  • Vytvoriť samostatný predmet(vhodný už od 7. ročníka ZŠ)
 

Kaviareň na konci sveta, John Strelecky, Tatran

Vonku ukazuje teplomer 30 stupňov v tieni, človek sa vyberie k vode, môže byť more, ale aj menšie mláky potešia, ľahne na deku či lehátko, aby ho neotravovali mravce, roztiahne slnečník a...

Samozrejme, asi tušíte. Vyberie knihu. Kniha je super, aj keď prihrmí letná búrka. Ja leto milujem, je to moje najobľúbenejšie ročné obdobie, rovnako ako jar, jeseň či zima. No v lete čítam knihy, ktoré počas školského roka čakajú na teplé dni. Beletriu.

 

Hoci Deň ľavákov sa každoročne “oslavuje” už od roku 1976, o ľaváctve toho ľudia veľmi veľa nevedia. Pritom každý desiaty človek musí čeliť ťažkostiam pravorukého sveta, ako sú pravácke nožnice, ktoré ledva strihajú; večne rozmazaný text, keďže píšeme zľava doprava a ľavá ruka ho plynulo rozmazáva či hudobné nástroje, z ktorých si ľaváci zahrajú možno tak na klavíri. Naopak, ľavorukosť vie byť výhodou pri športoch ako napríklad tenis, nakoľko súperi nie sú zvyknutí na údery z opačnej ruky. Svoje o tom vie i svetoznámy tenista Rafael Nadal.

 

Gramotnosť je odrazovým mostíkom, bez ktorého sa v živote nemožno hýbať vpred. Neprejde jediný deň, kedy by sme sa zaobišli bez schopností čítať, písať a počítať. Ako spoločnosť gramotnosti prisudzujeme patričnú pozornosť, a tak sa stáva základným pilierom nášho vzdelávacieho systému. Každé dieťa absolvuje povinnú školskú dochádzku, počas ktorej tieto zručnosti nadobudne a my tak máme garanciu, že všetci členovia našej spoločnosti sú gramotní.

 

vypracoval Odporúčania na výchovno-vzdelávacie aktivity počas letných škôl v školskom roku 2019/2020

16.06.2020
Odporúčania ŠPÚ na výchovno-vzdelávacie aktivity počas letných škôl v školskom roku 2019/2020 uľahčia prácu realizátorom letných škôl, ktoré sú súčasťou opatrení MŠVVaŠ SR na zmiernenie dopadov krízového obdobia počas epidémie COVID 19 po prerušení vyučovania v školách. Príklady aktivít majú slúžiť najmä ako inšpirácia pre realizátorov pri plánovaní Letných škôl a pri písaní žiadosti o poskytnutie finančných prostriedkov.

Materiál obsahuje príklady aktivít zamerané na praktické prepojenie vzdelávania počas letných prázdnin a hrových aktivít. Žiaci si tak môžu utvrdiť učivo, ktoré preberali pred prerušením vyučovania v školách alebo v rámci dištančného vzdelávania počas školského roka 2019/2020. Náročnosť jednotlivých aktivít je potrebné primerane prispôsobiť veku žiakov.

 

Hoci peniaze si zvládne spočítať takmer každý, nie každý dokáže aplikovať finančné znalosti do praxe. Až 80% Slovákov v produktívnom veku žije v domnienke, že v oblastí financií sa bezproblémovo orientujú. Výsledky nám však prinášajú opačný, značne pesimistickejší záver. Výsledky slovenských žiakov v oblasti finančnej gramotnosti v medzinárodnom hodnotení OECD PISA 2018 dosiahli medzi krajinami OECD veľmi nízku úroveň, za Slovenskom skončili len žiaci v Čile. Prečo zaostávame a čo môžeme spraviť, aby sme zvýšili úroveň finančného vzdelávania?

 

 

07.05.2020

Slovenská republika otestovala finančnú gramotnosť 15-ročných žiakov na vybranej vzorke 3 400 žiakov všetkých typov škôl zapojených do štúdie PISA 2018. Testovanie finančnej gramotnosti PISA realizoval Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania (NÚCEM) v dňoch 16. - 27. apríla 2018 na vzorke 357 slovenských škôl.

 

Ak chcete, aby vaše deti čas doma na gauči trávili zmysluplne a zároveň ste ich do počítania nemuseli konštantne nútiť, vyskúšajte Autokorektívne kartičky. Aplikácia je zadarmo prístupná počas celého trvania mimoriadneho stavu na www.abcguru.sk

Naše životy sa za  2 týždne zmenili na nepoznanie. Robíme veci, ktoré sme si predtým nevedeli ani len predstaviť. A medzi ne istotne patrí aj to, že domácnosti sa zmenili na školské zariadenia. Ako zvládať situáciu? Ako pomôcť deťom s učivom? Slovenská firma, ktorá vyvinula super pomôcku prichádza s riešením!

Ako doma učiť deti matematiku?

Možno by sa aj váš prvák, druhák či tretiak rád pochválil, ako vie počítať bez toho, aby ste ho z pozície dospelého – autority museli kontrolovať, keď už máme tú „domácu školu“. Pri vyriešení úloh z Kartičiek sa skontroluje sám a na vás ostane už len pochvala. Žiadne prepočítavanie či označovanie chýb.

Vydavateľstvo ABCedu s autorkou Martinou Totkovičovou a v spolupráci s programátormi prichádza z riešením.

 

Finančný kvíz s Lujzou

Záznam z finančného kvízu na Bibliotéke si môžete pozrieť:

https://www.youtube.com/watch?v=vzOT4XJsaRU&t=2s

 

Krst učebnice FINANCIE V PRAXI

Na Bibliotéke sme pokrstili učebnicu Financie v praxi, ktorej krstným otcom sa stal Vlado Kobielsky. Porozprával o svojom vzťahu k finančnej gramotnosti, dozvedeli sme sa o jeho prvom honorári, finančných prešľapoch a mnoho ďalších vecí. Našej učebnici zaželal, aby sa dostala do rúk naozaj všetkým siedmakom. Krst zakončil cennou radou:
„Prikrývaj sa len takou perinou na akú máš.“
Celý záznam krstu učebnice Financie v praxi si môžete pozrieť na:

https://www.youtube.com/watch?v=sByTORfnqIQ

 

 

    

Svoje peniaze si spočítať vieme takmer všetci, otázka však znie, ako ich reálne dokážeme zhodnotiť v našom každodennom živote. Aj to patrí totiž k finančnej gramotnosti, ktorá je na Slovensku veľmi nízka. Svoje o tom vie aj učiteľ matematiky, informatiky a nového vyučovacieho predmetu financie v praxi a zároveň spoluautor učebníc s rovnakým názvom pre žiakov základných a stredných škôl, Peter Tóth. 

 

Matematiku ovláda takmer každý z nás. A ak aj nie matematiku, tak určite tú jej  časť, ktorú voláme počty. Písať však materiály – učebnice, pracovné zošity či rôzne pomôcky, z ktorých sa  matematiku môžu deti naučiť, to už zaváňa tak trochu umením. Ako sa zo sna a lásky stalo plnohodnotné podnikanie? O svojich impulzoch a (možno niekoľkých) začiatkoch, rozprávala večne optimisticky naladená učiteľka matematiky

 

Dámsky klub

https://www.youtube.com/watch?v=XfDCAT58rVw

PaedDr. Martina Totkovičová, PhD., v rozhovore s Ivetou Malachovskou v Dámskom klube nie len o matematike.

 

 

Pracovná učebnica prichádza s cieľom pokryť dlhodobú slabinu vzdelávania na základných a stredných školách v otázkach týkajúcich sa pochopenia sveta financií a osvojenia si dobre uplatniteľných poznatkov a pravidiel potrebných pre praktický život človeka v modernej spoločnosti.

Učebnica koncipovaná v súlade so schváleným Návrhom stratégie vzdelávania vo finančnej oblasti a manažmentu osobných financií  a prijatým Národným štandardom finančnej gramotnosti MŠVVaŠ SR.

 

Prinášame učebnice a učebné materiály, ktoré sú kľúčom k úspechom študenta, inšpiráciou a oporou pre učiteľa a zárukou spokojnosti pre rodiča.

Každá naša učebnica vzniká v starostlivo vyberanom kolektíve autorov s osvedčenými znalosťami a skúsenosťami so vzdelávaním v danom školskom predmete. Knihy sú nápadito spracované tak, aby uľahčovali porozumenie látky, orientáciu v učive, jeho precvičenie, efektívne zapamätanie a aby rozvíjali schopnosť praktického uplatnenia novozískaných poznatkov.

V súlade so Štátnym vzdelávacím programom.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
###newsletter pop up
Plná (Desktop) verzia