Dva dni didaktiky matematiky s finančnou gramotnosťou
Témou panelovej diskusie s doc. Kubáčkom na konferencii Dva dni s didaktikou matematiky bola FINANČNÁ GRAMOTNOSŤ. Pre niekoho strašiak, pre iného dôležitá téma. Odznelo mnoho zaujímavých podnetov a otázok, z ktorých vyberáme:
Ako sa pozeráme v škole na finančnú gramotnosť? Je plnohodnotne zavedená v školách, alebo ju máme len „na papieri“ a spoliehame sa na kolegov?
Stačí nám - učiteľom, že žiak vymenuje základné pojmy, „odfajkneme“, že to vie alebo ho učíme v súvislostiach?
Chcú učitelia učiť finančnú gramotnosť a sú sami dostatočne finančne gramotní?
Kto by mal alebo nemal vyučovať finančnú gramotnosť? Pedagógovia alebo odborníci z finančných inštitúcií?
Je učiteľ matematiky ten správny učiteľ finančnej gramotnosti? Začne učiť v súvislostiach, ale či chce alebo nechce, po krátkom čase skĺzne k čistej matematike a efekt sa stráca.
Vzdelávanie žiakov začína vzdelávaním učiteľov. Sú naše vysoké školy pripravené na zmeny? Existuje odbor/aprobácia, po skončení ktorej by bol učiteľ finančne gramotný a pripravený učiť?
Ak si zadefinujeme naše potreby a očakávania, potom môžeme budovať systém. Väčšina diskutujúcich sa zhodla na potrebe zlepšovať finančné vzdelávanie pedagógov, prepojenosť výuky s reálnymi potrebami a systematické vzdelávanie na školách.
Teší nás, že téma finančnej gramotnosti čoraz častejšie dostáva prioritu; využime nadšenie a zvedavosť žiakov, úlohy zakomponujme do reálneho života a výsledok bude zaručený.
Hostia panelovej diskusie:
doc. RNDr. Zbyněk Kubáček, CSc.
prof. RNDr. Jozef Hvorecký, PhD.
PaedDr. Monika Reiterová, PhD.
Mgr. Peter S. Tóth, PhD.
Mgr. Mikulec