Kategórie
 
 
 
 
 

Erika Bošeľová

Mgr. Erika Bošeľová

Ak by ste sa ma spýtali, prečo som sa rozhodla zapojiť do projektu tvorby novej učebnice slovenského jazyka, tak by som  vám poskytla nasledovný zoznam dôvodov:

1. Myslím si, že som pomerne aktívny typ učiteľa. Pokiaľ učím jednu látku rovnakým spôsobom dvakrát za sebou, mám pocit, že sa nudím. Preto neustále hľadám nové spôsoby sprostredkovania učiva. Niekedy mám dostatok času, priestoru a zdrojov na vytvorenie jedinečnej hodiny, inokedy si pomyslím, že by som mala rada poruke učebnicu, ktorá mi ponúkne dobrú inšpiráciu, zaujímavý text, nové cvičenie... Myslím si, že viacerí učitelia občas pociťujú opotrebovanosť či nedostatok materiálov. Ak mám teda možnosť spolupodieľať sa na tvorbe čohosi nového a nápomocného, prečo nie...

2. Zaujal ma koncept učebnice. Ako učiteľka som pôsobila na rôznych typoch škôl – od základnej, cez viaceré druhy stredných škôl až po univerzitu. Dokonca som sa rozhodla okúsiť aj škôlku. Každá jedna škola ma presvedčila o tom, že nech už učím akýkoľvek predmet, nech je jazykové, sociálne, intelektuálne zázemie študentov akékoľvek, všetkých spája jedno. Chcú sa učiť pre život, chcú objavovať, chcú zažiť pocit úspechu. Milujú pocit rozsvietenej žiarovky, ktorá sa nad nimi zažína v momente, keď si uvedomia, že učivu porozumeli a že sa k porozumeniu vlastne dopracovali sami. V tom momente rastie motivácia, zlepšuje sa atmosféra, hodina nadobúda zmysel a byť jej súčasťou je zrazu pôžitok ako pre žiaka, tak pre učiteľa. Koncepcia tejto učebnice poskytuje priestor na všetko vyššie uvedené. Žiaci sa neučia naspamäť definície, ktoré im nedávajú zmysel. Naopak, riešia úlohy, ktoré im postupne odkrývajú cestu k poznaniu. Ja osobne cvičenia založené na tejto báze užívam, preto ich chcem dopriať aj ostatným.

3. Niekedy môžeme byť kreatívni, inovatívni, jedineční, no napriek tomu máme pocit, že hodine čosi chýba, že žiakov sme akosi nezaujali. V takej chvíli je zrejme na mieste otázka – sme dostatočne aktuálni? Faktor aktuálnosti, resp. držania kroku s dobou, bol ďalší zásadný bod, ktorý zavážil pri mojom rozhodovaní. Netvrdím, že každý jeden text, každú jednu úlohu musíme bezpodmienečne prispôsobiť modernej dobe, no svieži závan novosti je určite vždy žiadaný. Hoci učebnica poskytuje nadčasové, klasické, či viac-menej neutrálne texty, veľká časť materiálov sa snaží reflektovať súčasný svet s jeho aktuálnymi témami, problémami a potrebami. Z môjho pohľadu – jednoznačné pozitívum.

Moje úvahy o zapojení sa do projektu boli, samozrejme, komplexnejšie a dlhšie, nie som si však istá, či by si nimi chcel niekto prejsť so mnou ???? . Preto pridám už len záverečný výpočet základných kvalít a charakteristík, ktoré ma na projekte najviac upútali, a to: aktívny prístup študentov, priestor pre kreativitu, kritické myslenie, praktické zručnosti, pestrý repertoár úloh a textov, inovácia s rešpektovaním kurikula predmetu. Nech sa páči okúsiť...

 

Erika Bošeľová

Štúdium: učiteľstvo akademických predmetov (história, slovenský jazyk a literatúra) na Filozofickej fakulte Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici.

Doplnkové štúdium: didaktika slovenského jazyka ako cudzieho jazyka na Univerzite Komenského v Bratislave.

Relevantné praktické skúsenosti: učiteľka (slovenský jazyk, história, občianska náuka, história umenia/estetika); lektorka (slovenský jazyk pre zahraničných študentov a dospelých); spolupráca s NÚCEM-om (recenzie maturitných testov, tvorba testov - čítanie s porozumením a kritické myslenie); individuálny mentoring v oblasti sebarozvoja študentov

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
###newsletter pop up
Plná (Desktop) verzia