Kategórie
 
 
 
 
 

Finančná gramotnosť do škôl

V spolupráci s MČ Bratislava Petržalka, občianskeho združenia ABCedu pre vzdelanie a vydavateľstva ABCedu, sme podporili všetky základné školy v Mestskej časti Bratislava Petržalka učebnými materiálmi pre žiakov 7. až 9. ročníka.

Tento projekt finančne podporila Mestská časť Bratislava Petržalka – miesto kde to žije.

Ako sa pozeráme v škole na finančnú gramotnosť? Je plnohodnotne zavedená v školách, alebo ju máme len „na papieri“ a spoliehame sa na kolegov? Stačí učiteľom, že žiak vymenuje základné pojmy, „odfajkne“, že to vie alebo ho učíme v súvislostiach? Chcú učitelia učiť finančnú gramotnosť a sú sami dostatočne finančne gramotní? To sú časté otázky učiteľov, riaditeľov na školách.
Rozvoj a etablovanie finančnej gramotnosti v zmysle Národného štandardu finančnej gramotnosti.
Naša cesta ku spoločensky zodpovednej edukácii obyvateľstva vo financiách cieli na podporu a zvyšovanie odbornosti pedagógov a poskytovanie edukačných pomôcok pedagógom aj študentom.

Podstatnou zložkou nášho prístupu je praktická aplikácia poznatkov do reálneho sveta. Učitelia dokážu zo žiakov vyformovať občanov plne kompetentných vo sfére financií. Do procesu vzdelávania vstupujú externé faktory, ktoré učiteľom často znemožňujú priblížiť žiakom svet peňazí zrozumiteľnou a didakticky vhodnou formou. Obzvlášť pri dynamike, s akou sa svet financií mení, je potrebné dohliadať na neustály prísun aktuálnych informácií. Hoci pedagógovia zvyčajne nie sú finanční experti, učiteľ by sa mal orientovať v oblastiach ekonómie, práva, daní, bankovníctva, účtovníctva, poisťovníctva, a pod., sú tí, ktorí formujú finančnú gramotnosť u žiakov na školách.

   

Gramotnosť je odrazovým mostíkom, bez ktorého sa v živote nemožno hýbať vpred. Neprejde jediný deň, kedy by sme sa zaobišli bez schopností čítať, písať a počítať. Ako spoločnosť gramotnosti prisudzujeme patričnú pozornosť, a tak sa stáva základným pilierom nášho vzdelávacieho systému. Každé dieťa absolvuje povinnú školskú dochádzku, počas ktorej tieto zručnosti nadobudne a my tak máme garanciu, že všetci členovia našej spoločnosti sú gramotní.

Avšak úlohou školy nie je naučiť žiakov nutné minimum, ale reflektovať potreby dnešného sveta a čo najoptimálnejšie na ne žiakov pripraviť. Učíme žiakov biológiu, aby vedeli, ako funguje ich telo a príroda okolo nich. Učíme ich geografiu, aby sa vo svete nestratili. Učíme ich jazyky, aby sa prispôsobili potrebám globalizovanej spoločnosti. Učíme ich históriu, lebo bez minulosti nie je budúcnosť. A takto by sme mohli pokračovať. Jednoducho vidíme, že cieľom vzdelania je vyformovať z detí rozhľadené osobnosti, ktoré raz nadobudnuté vedomosti využijú. 

Ale nie je to tak jednoduché, ako sa zdá. V momente, kedy sa deti majú osamostatniť, je to akoby sme ich hodili do vody, ale nenaučili ich plávať. Na plávanie životom totižto nestačí trocha všeobecného prehľadu a obyčajná gramotnosť. Deti nikdy nebudú dostatočne pripravené na život, ak ich nenaučíme aj gramotnosť finančnú. 

Čo je to finančná gramotnosť a prečo je tak dôležitá?

Náš svet je vybudovaný na kapitáli a točí sa okolo neho. Či sa nám to páči alebo nie, bez peňazí nie sme schopní fungovať; nemali by sme čo dať do úst, nemali by sme strechu nad hlavou, či nemohli by sme chodiť na výlety s našimi najbližšími. Hoci zoznam materiálnych vecí, ktoré by sme si želali, je takmer nekonečný, obsah našej peňaženky nie - je podmienený našou výplatnou páskouA preto je v záujme nás, spotrebiteľov, míňať tieto peniaze čo najšetrnejšie, aby sme si s obmedzenou kvantitou peňazí mohli kúpiť čo najviac kvality a úžitku. A presne o tom je finančná gramotnosť - vedieť efektívne hospodáriť s našimi financiami.

Sme všetci finančne gramotní?

  Nikto sa nenarodil gramotný, a tak je to aj v otázke finančnej gramotnosti - musíme sa jej naučiť. Ľudia sú častokrát iracionálni a impulzívni, a nedokážu myslieť dlhodobo. Isto vám je známe, keď sa vám nechce variť, a tak radšej zbehnete do reštaurácie a za jeden obed zaplatíte aj desať eur. Alebo keď každé druhé poobedie zavítate do vašej obľúbenej kaviarne na kávu aj so zákuskom, alebo si každý deň kúpite minerálku v bufete. Prípadne sa vyberiete na prechádzku nákupným centrom a pri každom piatom kúsku oblečenia si poviete - “to musím mať” - a peniaze veselo ubúdajú. 

  Častokrát míňame na zbytočnosti a keďže sú to spravidla menšie čiastky, máme falošnú predstavu, že na stav nášho účtu to má nulový dopad. Keď však podobné, pravidelné transakcie zúčtujeme, spätne vidíme, že sme prišli o podstatne väčšie sumy peňazí, ako sme predpokladali, a teraz si napríklad nemôžeme dovoliť našu vysnívanú dovolenku, či opraviť auto, ktoré sa nečakane pokazilo. 

  Cieľom finančnej gramotnosti nie je diktovať ľuďom, čo si majú kupovať, a čo nie - každý má svoj individuálny hodnotový rebríček, na základe ktorého určuje, ako veľmi je daná investícia výhodná. Cieľom finančnej gramotnosti je vedieť identifikovať výhodnú investíciu a manažovať si svoje osobné financie tak, aby sme to neskôr neľutovali. 

Ako viesť mládež k finančnej gramotnosti?

Ako každá iná zručnosť, finančná gramotnosť si vyžaduje dobrý tréning aj dobrého trénera. Na to, aby sa mladí vedeli postaviť na vlastné nohy a naša spoločnosť bola finančne gramotná, musíme začať od základov - a tie predstavuje základná škola. Ani ten najlepší učiteľ žiakov veľa nenaučí bez kvalitných študijných materiálov. Prehľadnou formou spracované témy a informácie spájajúce teóriu s praxou, ktoré žiakovi pomáhajú rozumieť financiám, učia ho vyhodnotiť alternatívne finančné ponuky a prijímať správne rozhodnutia s cieľom finančného zabezpečenia seba, svojej rodiny a domácnosti. Pomáha chápať osobné financie v súvislostiach, pričom na základoch, ktoré si takto žiak vybuduje, môže v budúcnosti ďalej rozvíjať svoje vedomosti v oblasti finančnej gramotnosti.

Ing. Mária Okálová

ABCedu pre vzdelanie

 

 

 
 
 
Darujte 2% z vašich daní
Darujte nam 2 perc
Vaše 2% pomáhajú učiteľom a vašim deťom

Máme záujem o vaše 2% z daní

4.2.2022
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
###newsletter pop up
Plná (Desktop) verzia