Slovenský jazyk A, 1. diel
Slovenský jazyk A, 1. diel
Viac o titule
Koncepcia učebnice podporuje samostatnosť a aktívne premýšľanie žiaka. Namiesto memorovania pojmov a definícií nabáda s informáciami pracovať, kriticky o nich premýšľať a využívať ich na riešenie problémov. Ukážky vecných a umeleckých textov, ale aj obrázkov slúžia ako východisko pre rôznorodé zadania úloh a aktivít venovaných praktickému využitiu slovenského jazyka v komunikačných situáciách. Ďalšie kompetencie, na ktoré učebnica kladie dôraz, sú aj schopnosť spolupráce či reflexie a sebareflexie. Moderným prvkom pri práci s internetovými zdrojmi je využívanie QR kódov. Absenciu klasického výkladového textu supluje rubrika Vedeli ste?, ktorá okrem teórie prináša i zaujímavosti o preberanej téme. Teda základným princípom učebnice je pomôcť vychovať samostatne a kriticky mysliacich mladých ľudí, ktorí budú pripravení úspešne čeliť problémom a výzvam každodenného života.
V úvodnej kapitole Učíme sa, myslíme, argumentujeme sa kladie dôraz na zoznámenie sa s dôležitými zručnosťami pre život, ktoré sú ďalej rozvíjané prostredníctvom kapitol Jazyk a komunikácia a Štylistická rovina jazyka.
PaedDr. Mária Beláková, PhD.
vysokoškolská pedagogička
Katedra slovenského jazyka a literatúry, Pedagogická fakulta, Trnavská univerzita
Učebnica predstavuje projekt vychádzajúci z konštruktivistického prístupu a zakladá sa na trojfázovom modeli E-U-R. Koncepcia učebnice je založená na aktívnom prístupe študenta k poznatkom, s minimálnou mierou memorovania hotových faktov, zdôrazňuje sa práca s textom ako východiskovým materiálom vo vyučovaní materinského jazyka, podporuje kritické myslenie študenta, čím predstavuje inovatívny prínos v jazykovom vzdelávaní.
PhDr. Mgr. Jana Kičura Sokolová, PhD.
vysokoškolská pedagogička
Inštitút slovakistiky a mediálnych štúdií, Filozofická fakulta, Prešovská univerzita
Učebnica svojím vyznením sa odkláňa od domácej učebnicovej tradície, ašpiruje na učebný text, ktorý korešponduje s požiadavkou moderného, adresného a cieleného vzdelávania.
Z pohľadu rozmanitosti cvičení môžem konštatovať, že dominujú originálne, tvorivé, atraktívne úlohy a aktivity, ktoré motivujú študentov uvažovať, analyzovať, produkovať a argumentovať svoj názor, ale aj hodnotiť, selektovať, kooperatívne a tímovo spolupracovať. Učebnica sa prezentuje značným počtom praktickým úloh, ktoré zohľadňujú reálne využitie v každodennom živote a rozvíjajú komunikačné schopnosti.
Mgr. Katarína Ľahká
stredoškolská učiteľka slovenského jazyka a literatúry
Stredná odborná škola obchodu a služieb, Trenčín
Za najväčší prínos učebnice ako celku považujem množstvo a rozmanitosť praktických úloh, funkčne využitú prácu s tabuľkami, ktoré neslúžia ako poskytnutý prehľad učiva, no vďaka činnosti žiakov sa ním majú najlepší predpoklad stať. Texty k úlohám pokrývajú širokú sieť medzipredmetových vzťahov (ekonomika, manažment, administratíva, občianska náuka, história...), pričom vychádzajú z reálneho života. Som presvedčená, že tento typ diela neumožňuje učiteľovi opierať sa na vyučovaní o výklad – sprostredkovanie vedomostí. Ak by ten totiž zaraďoval na hodine úlohy tak, ako ich ponúka učebnica, jeho výklad by bol úplne zbytočný – všetky vedomosti, krok po kroku, žiak nadobúda vlastným úsilím.